28 April 2011

love is for ALLAH

ya Allah,jika aku jatuh cinta,
cintakanlah kau pada seseorang yang melabuhkan cintanya padaMu,
agar bertambah kekuatanku untuk menyintaiMu.

ya Muhaimin,jika aku jatuh hati,
izinkalah aku menyentuh hati seseorang yang hatinya tertaut padaMu agar tidak terjatuh aku dalam jurang cinta nafsu.

ya Rabbana,jika aku jatuh hati,
jagalah hatiku padanya agar tidak berpaling daripada hatiMu.

ya Rabbul Izzati,jika aku rindu,
rindukanlah aku pada seseorang yang merindui syahid di jalanMu.

ya Allah,jika aku menikmati cinta kekasihMu,
janganlah kenikmatan itu melebihi kenikmatan indahnya bermunajat di sepertiga malam terakhirMu.

ya Allah,jika aku jatuh ahti pada kekasihMu,jangan biarkan aku tertatih dan terjatuh dalam perjalanan panjang menyeru manusia kepadaMu.

ya Allah,jika Kau halalkan aku merindui kekasihMu,
jgn biarkan aku melampaui batas sehingg melupakan aku pada cinta hakiki dan rindu abadi hanya kepadaMu..
Amin..

i will give up everything for u..T_T

kisah yang sangat menyayat hati..bergenang air mataku tatkala membacanya..aku merindui mak dan abah..T_T



Anak Lelaki & Pohon Apel.



Dahulu kala, ada sebuah pohon yang sangat besar.



Pohon itu sangat menyayangi seorang anak lelaki. Anak lelaki itu senang mengunjunginya dan bermain bersamanya setiap hari.


Dia memanjat pohon itu.




Memakan buahnya.



Tidur sebentar di bawah rindangnya pohon itu.



Anak lelaki itu menyayangi pohon apel itu, dan pohon itu sangat senang!


Waktu berlalu…


Suatu hari anak lelaki itu kembali datang pada pohon itu. Pohon berkata, “Ayo main bersamaku.”


“Aku sudah bukan anak kecil lagi, aku tidak bermain di sekitar pohon lagi.” “Aku ingin mainan. Aku butuh uang untuk membelinya.”


“Maaf, tapi aku tidak punya uang… Tapi kamu bisa ambil semua buahku dan menjualnya. Jadi, kamu bisa dapat uang." Anak itu sangat senang. Dia mengambil semua apel yang ada di pohon itu dan pergi meninggalkannya dengan gembira. Pohon itu juga senang.


Anak lelaki itu tidak pernah kembali setelah mengambil buah apelnya. Pohon itu sedih.


Suatu hari, anak lelaki yang sekarang sudah menjadi dewasa kembali dan pohon itu sangat senang. “Ayo main bersamaku,” kata si pohon.




“Aku tidak punya waktu untuk bermain. Aku harus bekerja untuk keluargaku. Kami butuh rumah untuk tempat tinggal. Bisakah kamu membantuku?”


“Maaf, tapi aku tidak punya rumah. Tapi kamu bisa menebang kayuku untuk membangun rumah.”



Maka lelaki itu pun menebang semua cabang pohon itu dan meninggalkannya dengan gembira.


Pohon itu senang melihat pria itu gembira, tapi pria itu tidak pernah kembali lagi semenjak itu. Pohon itu lagi-lagi menjadi kesepian dan sedih.


Suatu hari di musim panas, pria itu kembali dan pohon itu menjadi gembira. “Ayo main denganku!” kata si pohon.


“Aku semakin tua. Aku ingin pergi berlayar untuk menenangkan diriku sendiri. Bisakah kamu memberikanku perahu?’ kata orang tua itu.


“Gunakan batangku untuk membuat perahumu.” Si pohon berkata. “Kamu bisa berlayar jauh dan bergembira.”


Maka pria itu menebang pohon itu untuk membuat perahu. Dia pergi berlayar dan tidak pernah muncul untuk waktu yang lama.


Akhirnya pria itu kembali setelah bertahun-tahun. “Maaf, anakku. Tapi aku tidak punya apa-apa lagi untukmu. Tidak ada lagi apel untukmu…” kata pohon itu. “Tidak apa-apa, aku tidak punya gigi lagi untuk menggigit.” Jawab si pria.


“Tidak ada lagi batang untuk dipanjat." "Aku terlalu tua untuk itu.” Pria itu menjawab.


“Aku benar-benar tidak bisa memberimu apapun … satu-satunya yang tersisa hanyalah akarku yang sudah tua.” Pohon itu berkata sambil menangis. “Aku tidak butuh banyak sekarang, hanya sebuah tempat untuk istirahat. Aku lelah dengan perjalanan bertahun-tahun ini. “ Si pria menjawab.


“Bagus! Akar pohon tua adalah tempat yang paling enak untuk bersandar dan beristirahat. Ayo, duduk bersamaku dan beristirahatlah.”



Pria tua itu duduk. Si pohon pun senang dan tersenyum sambil menitikkan air mata.


Semua orang punya pohon apel di dalam hidupnya. Dan itu adalah orang tua kita!!!



Betapa pun sibuknya, luangkan waktu kita untuk bersama orangtua!

oovoo~~

saya akan kembali ke kampung halaman selama seminggu..
selamat tinggal oovoo..
gonna miss encik syafiq salim..
take care everyone..
^^

26 April 2011

good friends are like stars

good friends are like stars..always there in the sky..stay with us during darkness, when sun leave us..even when sun shines us..stars are still there watching us from far..they never leave us alone..


Twinkle, twinkle, little star,
How I wonder what you are.
Up above the world so high,
Like a diamond in the sky.
Twinkle, twinkle, little star,

How I wonder what you are! 

haha..yang pasti ak yang kne dukung wanie..
ko dtg penang nt ak dukung ko cmni..^^

haha..minah ni suke gelak n tersengeh2..
tapi dy suke gelakkan ak ag asenye..^^

ko dok wat pe tu wanie...

cis, ak xsuke gmbr ni.sbb ak cm org minyak..hitam gle..nampak gigi je..haha..
ni mase rowing kat putrajaya..
i miss u giler a wanie..hehe..


psst:wanie..ko wajib terharu..haha..^^

25 April 2011

giveaway Ujang9897

ok^^ first time aku join giveaway ni..since aku telah di tag oleh cik abang syafiq salim, so aku pun join la contest ni..

1. first letak header pilihan malaysia..^^(walaupun tak wajib, aku letak gak la sebagai tanda appreciation untuk encik ni)
http://azfar9897.blogspot.com/2011/04/giveaway-ujang9897.html
2. letak satu gambar yang sempoi..( masih tak wajib gak ^^)




3. bebel pape yang aku nak ^^( tak wajib jugak tapi aku suke sebab aku boleh membebel kat sini)

gambar di atas diambil selepas kami tamat kursus palapes, lokasi jeti LUMUT..sangat seronok sebab dah boleh berfoya-foya selepas 2 minggu dikerah..haha..singgah kat pekan lumut sebentar, shopping sakan, posing sakan sebelum bertolak pulang ke pulau pinang. aku rasa gambar ni sangat sempoi a..hariz a.k.a black memang suka buat posing pelik-pelik...apa je objek yang ada kat jeti tu dijadikan bahan untuk kami berposing..haha..gelak tak engat la..sekian.

4. tag 2 orang:
hehe..anda berdua telah saya tagged untuk contest ni..^_^

5. saya telah pun meninggalkan entri penyertaan di entri encik ujang.
btw selamat pengantin baru encik ujang dan kak yana..

24 April 2011

my precious friends ^^

Dalam hidup ini, Kita tak punya sesiapa,kecuali diri sendiri. Tetapi dalam kita bersendirian, kita beruntung kerana
Mempunyai sahabat yang memahami kita, Sebagaimana kita mengharapkan keikhlasan dan kejujuran seorang sahabat,
Begitulah juga dirinya,Tetapi kita sering lupa akan hal itu. Cuma mengambil tahu tentang harapan dan perasaan kita,
Kita rasa dikhianati bila dia tidak menepati janjinya, Kita tidak memberi dia peluang untuk menerangkan keadaannya,
Bagi kita, itu alasannya untuk menutup kesilapan dan membela dirinya. Kita juga pernah membiarkan dia ternanti-nanti,
Kerana kita juga ada janji yang tidak ditepati, Kita beri beribu alasan memaksa dia terima alasan kita, Waktu itu, terfikirkah kita perasaannya.?

Seperti kita, dia juga tahu rasa kecewa.tetapi kita sering lupa.. Untungnya mempunyai seorang sahabat yang sentiasa memahami, Yang selalu berada di sisi pada waktu kita memerlukannya, Dia mendengar luahan perasaan, segala rasa kecewa dan ketakutan kita, Harapan dan impian juga kita luahkan, Dia memberi jalan sebagai laluan penyelesaian masalah, Selalunya kita terlalu asyik menceritakan tentang diri kita, Hingga kadang-kadang kita terlupa, Sahabat kita juga ada cerita yang ingin dikongsi bersama kita, Pernahkah kita memberi dia peluang untuk menceritakan tentang rasa bimbang dan rasa takutnya? Pernahkah kita menenangkan dia sebagaimana dia pernah menyabarkankita? Ikhlaskah kita mendengar tentang kejayaan dan rasa gembiranya? Mampukah kita menjadi sumber kekuatannya, Sepertimana dia meniup semangat setiap kali kita rasa kecewa dan menyerah kalah? Dapatkah kita yakinkan dia yang kita boleh dipercayai, Boleh dijadikan tempat untuk bersandar bila terasa lemah,agar tidak rebah..? Bolehkah kita menjadi bahu untuk dia bersandar harapan? Sesekali jadilah sahabat yang mendengar dari yang hanya bercerita.  Ambillah masa untuk memahami hati dan perasaan sahabat Kerana dia juga seorang manusia, dia juga ada rasa takut,ada rasa bimbang,sedih dan kecewa. Dia juga ada kelemahan dan memerlukan sahabat. Sebagai kekuatan, jadilah kita sahabatnya itu.

Kita selalu melihat dia ketawa, tetapi mungkin sebenarnya dia tidak setabah yang kita sangkakan, Disebalik senyumannya, mungkin banyak cerita sedih yang ingin diluahkan. Di sebalik kesenangannya mungkin tersimpan seribu kekalutan Kita tidak tahu Tetapi jika kita cuba jadi sahabat sepertinya, Mungkin kita akan tahu.







nothing gonna change my love for u..


Nothing’s gonna change my love for you
You ought to know by now how much I love you
One thing you can be sure of
I’ll never ask for more than your love





Nothing’s gonna change my love for you
You ought to know by now how much I love you
The world may change my whole life through
But nothing’s gonna change my love for you
Nothing’s gonna change my love for you
You ought to know by now how much I love you
One thing you can be sure of
I’ll never ask for more than your love


and i will be STRONG,
even if all goes wrong...

23 April 2011

i just wanna grow old with someone who really love me..
who just seeing me as his best friend, lover and long-life partner...
its love when we first met, but it's trust, loyal and kindness that make us stay forever.

19 April 2011

final exam fever...


finals got me stressed?? i guess nope..it make me sleep even more and more. since i cant get all the things in my empty brain. i guess the more i go through things, the more i found myself clueless. what  are the  exactly things that i had learned throughout this semester?? even though i only take 3 paper on physics and 1 paper for Japanese language. i found that i really burden me a lot. all 3 subjects, quantum mechanics, statistical mechanics, and mathematical methods really kills me. they related to each others. yet i still LOVE physics.i really want to be an engineer. i started to dream BIG again and i really have to work towards it. no one can say i cant. if that things is the best for me. i will achieved it with GOD will. 22nd, 26th, and 28th..cant wait to finish all this physics things..but really hope everything will going fine. dont expect too much increment, just hoping not to fail any paper. so that all my plan can goes well.as my mum say 'orang yang berusaha, takkan gagal', so i want to push harder to this becoming  exam. want to break both legs. wish me luck everyone..gambatte ne ^_^.

11 April 2011

first trial on おにぎり

i love trying new recipes..i had make my own version of onigiri. Onigiri is japanese food also known as "rice ball". We can have various type of fillings too..
 there is fairy tale on onigiri:



The battle of the monkey and the crab
There once was a crab who had a single onigiri. A monkey was walking by and ran into the crab. The monkey said to the crab, "Hey, Mr. Crab, how about trading that onigiri for this persimmon seed I have? You only have one onigiri but if you plant this persimmon seed, you can have lots of persimmons to eat." The crab said "Oh, OK" and he traded his onigiri for the persimmon seed. Some years later, the seed that the crab had planted had grown into a big tree with many persimmons. When the monkey saw this, he felt that he had gotten the short end of the deal and decided to pick on the crab. "Hey, Mr. Crab, look how big your persimmons have gotten. I gave you the seed so these fruits are mine," he said, and he climbed up the tree and hurled the persimmons down on the crab, hurting him.
The crab, who was very upset, decided to ask his friends - a bee, a rice mortar, and a mallet for help. "I want to teach that monkey a lesson." A few days later, the crab invited the monkey to his house. When the monkey tried to enter, the bee stung him. Then, the rice mortar and mallet dropped on top of him. "You tried to steal the crab's persimmons, so you were bad," they all said. The monkey started to cry and said "I'm sorry, I won't do it again. Please forgive me." After that, they all had a good time eating persimmons and became friends.

here are some pics of my own onigiri: with fried meat as fillings.



this is the real onigiri..
look similar rite..^_^