28 July 2011

3rd anniversary

23 July 2011

sampaikan kepada ku Ramadhan itu..

seminggu lagi ramadhan akan kembali menjenguk kita,
perasaan rindu yang sangagt pada Ramadhan menghimpit perasaan aku kala ini..
sumpah aku katakan aku tidak pernah merasa perasaan rindu sehebat ini..
kurasakann detik berlalu bagai bayi yang baru belajar bertatih..
aku keliru..mengapa kali ini kurasakan Ramadhan yang bakal tiba akn membawa satu
perubahan baru dalam hidup..
apa yang aku tahu sekarang aku tidak akan membiarkan Ramadhan ku kali ini berlalu tanpa erti..
bermula malam nisfu syaaban yang lalu..
perasaan aku menjadi gelisah..
aku terlalu ternanti-nanti akan hadirnya bulan rahmat ini..
Ya Allah..semoga aku dapat bertemu dengan bulan rahmatMu itu..
namun..aku bimbang.aku risau..apakah aku benar2 bersedia untuk mengahadapi Ramadhan tahun ini..

Hadis riwayat imam Bukhari, Muslim, Nasai'e, Ahmad, Ibn Khuzaimah, Ibn Habban dan Baihaqi:
" dan bagi orang berpuasa dua kegembiraan yang mana dia bergembira dengan keduanya apabila berbuka dia bergembira dengan waktu berbukanya dan apabila bertemu Tuhannya dia gembira dengan puasanya"

semoga semua kelebihan bulan Mu ini Ya Allah..dapat aku perolehi..
Ramadhan..aku menanti kehadiran mu...




13 June 2011

::alcatraz of msia::

ALCATRAZ OF MSIA

a.k.a pulau jerjak
 ferry fare: RM 25 (2-ways)


last time kami jejalan kat titi kerawang..
kali ni kami ke pulau jerjak pule...
disebabkan setiap kali balek dari tempat kerja lalu depan 
highway pulau jerjak ni..
so teringin gak nak tengok the other side lak kan..
pulau jerjak dahulunya adalah pulau yang dijadikan penjara..
jadi banyak cerita-cerita seram yang kami dengar sebelum pergi ke 
pulau ini,
alhamdulillah trip kali ni kami selamat pergi dan selamat kembali..
one word for this island
NICE
its is such a nice place, sesuai bagi sesiapa yang nak ber honeymoon,
also for team building..
rather than awesome scenery yang penuh dengan flora dan fauna...
tempat ini juga menyediakan package terbaek 
bagi sesiapa yang gemarkan aktiviti lasak...
hiking
jungle trekking
wall climbing
suspension bridge
flying fox
paint ball
volley ball
archery
fishing
camping
bbq
banyak lagi la. resort kat jerjak pun dalam kondisi tip top.
pekerja-pekerja kat resort jerejak pun sangat ramah dan mesra.
sampai-sampai je di jeetty jerjak, korang pasti disambut mesra..


jetty sebelah pulau


ferry yang kami naiki

jetty sebelah jerjak

 antara kawasan  yang menarik

bicycle rental : RM25 per hour

contemporary resort

way to jerjak spa

at swimming pool

in sauna room

in spa room..



best shot for this trip

along the beach..

it's HISTORY

at suspension bridge ^^

di sini ada buaya..

on the way back to penang
overall, trip kali ini sangat menyeronokkan..
(3 out of 5)

.......................................


30 May 2011

::be strong::

21 May 2011

::apabila kita harus memilih::


Dalam perjalanan hidup ini kita sentiasa harus memilih. Setiap masa. Setiap jam. Mungkin juga setiap saat. Pada ketika kita terjaga dari lena, kita harus memilih sama ada untuk bangun untuk solat Subuh atau terus menarik selimut untuk menyambung tidur. Pada masa ini kita diuji. Pilihan harus dibuat.
Pilihan itu akan sentiasa muncul dalam kehidupan ini. Bila sudah bangun subuh, kita mula terfikir, nak pakai baju warna apa hari ini, merah atau biru? Hitam atau putih?
Nak makan apa hari ini, makan tengahari shja atau malam juge..makan di cafe atau di kedai makan.. pilihan yang mudah juga kadang-kala memeningkan kepala..
Semua itu perlu difikirkan. Perlu dipilih. Semakin mencabar pilihan yang perlu dibuat. Semua itu perlu dipilih.
Yang pasti, bila memilih, ingat Allah selalu. InsyaAllah, pilihan itu  akan diredhai. walau apa pun yang kita lakukan, lakukan dgn ikhlas.
Hikmah itu tidak nampak dalam sekelip mata. Yang penting, kita percaya setiap yang kita lakukan itu ada hikmah di sebalik nya..Allah know the best for us..
Jika kita renung kembali setiap kejadian yang berlaku pasti punya hikmahnya. Hikmah yang tersembunyi dan tidak nampak dalam sekelip mata....
Kehidupan itu membawa kita untuk lebih memahami. 
Perjalanan hidup ini menemukan kita dengan macam-macam perkara. Dan semua itu mengajar kita untuk berfikir. Berfikir dengan cara yang matang.
Apabila masanya sudah tiba, bersiap sedialah. Apabila sampai satu tahap, perkara-perkara yang tidak pernah kita sangka untuk fikirkan kita akan terjebak untuk memikirkan mengenai hal itu.
Semua perkara ini berlaku kerana tahap kematangan kita berbeza. Cara pemikiran mula bercambah dan mula untuk menjadi orang yang berfikir. 

Sesungguhnya, belajarlah menghadapi perjalanan hidup ini dengan lebih tenang.
Apa yang datang, apa yang perlu difikirkan dengan lebih serius, apa yang perlu dipilih, apa yang tidak pernah difikirkan lalu perlu difikirkan ...... Hadapi segala-galanya dengan tenang.
Renungi juga firman Allah dalam surah Ar-Ra'd ayat 28:
"Iaitu orang-orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingati Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah sahajalah hati akan menjadi tenteram"
Maka, apabila tiba saatnya, hadapilah dengan tenang...
insyaAllah.moga hari-hari kita akan dipermudahkan. Amin~~
stay calm..always~~

::perjalanan yang masih jauh. permudahkan la Ya Allah::

14 May 2011

::flowers of life:: no pain, no gain

there are lots of people out there.everyone has their own points of view..there are people that always thing differently from others.i like people who always have their own perspectives on something, and when they voice it out, it seem like awkward at first, but later on people will realize that their  opinion is the brilliant one. sometimes we may under estimate people. yup, we tend to judge people based on their appearance. meeting up with many people at different age, status and life style may helped us to think wiser.

life is something beautiful that we cannot miss it out. every second in our life may lead us into new experience. at first you may found it difficult, the feel of uneasy may interrupt you. it is a usual thing, when you try to do something new in your life, there are things that you should face it. life is not easy, it challenging, that make life interesting. we never know what will happen in future, even in next second in our life. everything seem to be mystery.i always remind myself whenever i wake up in the morn that today is the day where i will learn new things. whatever happen today is something that i should learn from it. anything that we never expect to happen will happen eventually. yet we always plan to do something good in life. someone had said this to me: if you cant be a successful person, you can work hard to be nice and good one. being nice or good is not a natural attitude for me, it something that we should work on it, because we always have choice before doing something. we can choose whether to do it or not. its is in our hand. therefore always be good is my intention everyday. but somehow i may slipped off and run of the track. people may make mistakes,but we always can fix it. we have choice to do so.life comes with package. i have to agree with that because life comes with challenge, happiness, sorrow, difficulties and tests. life is so beautiful. let ourself fall in to the darkness, but never lose hope to find the light. even though the light may be at the endless point, but never give up, we never realizes that through out the journey to seek for the light, we have learn many things. and when we get the light, never forget the dark path you have gone through.
no pain, no gain..




::when we see no 1, people may see it as number but only certain will see it as victory::

10 May 2011

most special person..

Ayah Dan Ibu 

Ayah dan ibu
Itulah permulaan kami
Dapatlah melihat bulan dan
Matahari
Ahai...

Yang dikurniakan dari Ilahi
Ahai...
Ayah dan ibu lah
Mesti dihormati

Ayah dan ibu
Wali dan juga keramat
Pada mereka kita beri hormat
Ahai...
Bagilah tunjuk ajar dan
Nasihat
Supaya hidup
Supaya hidup kita akan selamat



sedih nye..balik dari kerja td, mak call..dy suruh dengar lagu yang dia pasang..guess what, she let me hear this song...wuwuwu..really touched..i love u mak, abah..thanks for always be there for me, taking care of me, and never let me feel burden..T_T

28 April 2011

love is for ALLAH

ya Allah,jika aku jatuh cinta,
cintakanlah kau pada seseorang yang melabuhkan cintanya padaMu,
agar bertambah kekuatanku untuk menyintaiMu.

ya Muhaimin,jika aku jatuh hati,
izinkalah aku menyentuh hati seseorang yang hatinya tertaut padaMu agar tidak terjatuh aku dalam jurang cinta nafsu.

ya Rabbana,jika aku jatuh hati,
jagalah hatiku padanya agar tidak berpaling daripada hatiMu.

ya Rabbul Izzati,jika aku rindu,
rindukanlah aku pada seseorang yang merindui syahid di jalanMu.

ya Allah,jika aku menikmati cinta kekasihMu,
janganlah kenikmatan itu melebihi kenikmatan indahnya bermunajat di sepertiga malam terakhirMu.

ya Allah,jika aku jatuh ahti pada kekasihMu,jangan biarkan aku tertatih dan terjatuh dalam perjalanan panjang menyeru manusia kepadaMu.

ya Allah,jika Kau halalkan aku merindui kekasihMu,
jgn biarkan aku melampaui batas sehingg melupakan aku pada cinta hakiki dan rindu abadi hanya kepadaMu..
Amin..

i will give up everything for u..T_T

kisah yang sangat menyayat hati..bergenang air mataku tatkala membacanya..aku merindui mak dan abah..T_T



Anak Lelaki & Pohon Apel.



Dahulu kala, ada sebuah pohon yang sangat besar.



Pohon itu sangat menyayangi seorang anak lelaki. Anak lelaki itu senang mengunjunginya dan bermain bersamanya setiap hari.


Dia memanjat pohon itu.




Memakan buahnya.



Tidur sebentar di bawah rindangnya pohon itu.



Anak lelaki itu menyayangi pohon apel itu, dan pohon itu sangat senang!


Waktu berlalu…


Suatu hari anak lelaki itu kembali datang pada pohon itu. Pohon berkata, “Ayo main bersamaku.”


“Aku sudah bukan anak kecil lagi, aku tidak bermain di sekitar pohon lagi.” “Aku ingin mainan. Aku butuh uang untuk membelinya.”


“Maaf, tapi aku tidak punya uang… Tapi kamu bisa ambil semua buahku dan menjualnya. Jadi, kamu bisa dapat uang." Anak itu sangat senang. Dia mengambil semua apel yang ada di pohon itu dan pergi meninggalkannya dengan gembira. Pohon itu juga senang.


Anak lelaki itu tidak pernah kembali setelah mengambil buah apelnya. Pohon itu sedih.


Suatu hari, anak lelaki yang sekarang sudah menjadi dewasa kembali dan pohon itu sangat senang. “Ayo main bersamaku,” kata si pohon.




“Aku tidak punya waktu untuk bermain. Aku harus bekerja untuk keluargaku. Kami butuh rumah untuk tempat tinggal. Bisakah kamu membantuku?”


“Maaf, tapi aku tidak punya rumah. Tapi kamu bisa menebang kayuku untuk membangun rumah.”



Maka lelaki itu pun menebang semua cabang pohon itu dan meninggalkannya dengan gembira.


Pohon itu senang melihat pria itu gembira, tapi pria itu tidak pernah kembali lagi semenjak itu. Pohon itu lagi-lagi menjadi kesepian dan sedih.


Suatu hari di musim panas, pria itu kembali dan pohon itu menjadi gembira. “Ayo main denganku!” kata si pohon.


“Aku semakin tua. Aku ingin pergi berlayar untuk menenangkan diriku sendiri. Bisakah kamu memberikanku perahu?’ kata orang tua itu.


“Gunakan batangku untuk membuat perahumu.” Si pohon berkata. “Kamu bisa berlayar jauh dan bergembira.”


Maka pria itu menebang pohon itu untuk membuat perahu. Dia pergi berlayar dan tidak pernah muncul untuk waktu yang lama.


Akhirnya pria itu kembali setelah bertahun-tahun. “Maaf, anakku. Tapi aku tidak punya apa-apa lagi untukmu. Tidak ada lagi apel untukmu…” kata pohon itu. “Tidak apa-apa, aku tidak punya gigi lagi untuk menggigit.” Jawab si pria.


“Tidak ada lagi batang untuk dipanjat." "Aku terlalu tua untuk itu.” Pria itu menjawab.


“Aku benar-benar tidak bisa memberimu apapun … satu-satunya yang tersisa hanyalah akarku yang sudah tua.” Pohon itu berkata sambil menangis. “Aku tidak butuh banyak sekarang, hanya sebuah tempat untuk istirahat. Aku lelah dengan perjalanan bertahun-tahun ini. “ Si pria menjawab.


“Bagus! Akar pohon tua adalah tempat yang paling enak untuk bersandar dan beristirahat. Ayo, duduk bersamaku dan beristirahatlah.”



Pria tua itu duduk. Si pohon pun senang dan tersenyum sambil menitikkan air mata.


Semua orang punya pohon apel di dalam hidupnya. Dan itu adalah orang tua kita!!!



Betapa pun sibuknya, luangkan waktu kita untuk bersama orangtua!